Fra styret mai 2025

Ved siden av rutinemessige driftsoppgaver som halvårlig kontroll av kloakknettet, oppdatering av medlemsregister, fakturering av årskontingent, avlesing av strøm for naustene, innhenting av brøytestikker, planlegging og gjennomføring av vårdugnad mm, er det spesielt to større arbeider styret har vært opptatt med etter årsmøtet:

  • Planlegging og organisering av utvidelsen av båtopptrekket.
  • Utredning av muligheter for endring av reguleringsbestemmelsene slik at bebygd areal av tomtene på Ørnehaugen kan økes.

Begge disse arbeidene er igangsatt. Styret ser i tillegg et økende behov for å finne en annen løsning på lagring av utstyr og materialer enn dagens bruk av private naust.

Styret er, som alltid, opptatt av hvordan vi best kan ta vare på og videreutvikle de unike mulighetene hyttefeltet gir for utfoldelse både individuelt og i fellesskap.

Aller først:

Sett allerede nå av lørdag 21. juni for en markering av midtsommer i fjæra. Det blir innhentet tillatelse til å tenne et stort bål. Arrangementet vil bli annonsert mer detaljert når det nærmer seg. Alle som har trematerialer de vil kvitte seg med (NB: kun tre og ikke impregnert) kan legge dem i den påbegynte haugen ved samlingsplassen. Er det noen som trenger hjelp til å frakte materialer dit, så ta kontakt med styret.

 

Så litt om rutinemessig drift:

-        Medlemsregisteret begynner å bli omfattende og inneholder mye data. Hittil har disse dataene blitt organisert i en Excel-arbeidsbok lagret på sikker side på hjemmesiden (innloggingssiden). Denne har etter hvert blitt krevende å vedlikeholde og må lastes ned og opp igjen for hver endring. Styret har nå, ved hjelp av vår rett til gratis support fra leverandøren av hjemmesiden, lagt alle som er registrert med eiendommer inn i egen database på hjemmesiden. Dette gjør det enklere og mer oversiktlig ved oppdatering, samtidig som det gir økt sikkerhet for at data ikke går tapt.

 

-        Styret oppfordrer alle medlemmer til fortløpende å melde eventuelle endringer av adresse, telefonnummer, epostadresser osv. til post@ornehaugen.no. Det er også viktig at styret blir kjent med eventuelle nye eiere av eiendommer så tidlig som mulig, slik at vi kan ønske dem velkommen med nødvendig informasjon.

 

-        Når eiendommer blir lagt ut for salg, er det også viktig at salgsannonsen opplyser om pliktig medlemskap i hytteeierforeningen. Legg gjerne ved kopi av vedtektene (du finner dem på hjemmesiden).

 

-        Vårdugnaden er omtalt i en annen artikkel på hjemmesiden. Neste år vil det også bli hengt opp plakat på oppslagstavla (postkassestativet). Alt igangsatt arbeid ble ikke fullført. Det er derfor litt etterarbeid som blir utført fortløpende.

 

-        Rutinemessig kontroll av kloakkanlegget (sjekk for mulig begynnende tilstopping) foretas vår og høst. Anlegget vil bli gjennomsøkt med kamera i løpet av sommeren og spyling blir vurdert på bakgrunn av dette.

 

-        Styret er bekymret for om vannledninger og strømkabler til ubebygde tomter kan ta skade med årene ettersom de ligger åpent og også mange steder er i ferd med å «gro fast». Vi har forutsatt at ansvaret for disse ligger hos den enkelte eier av tomtene, men vil avklare dette nærmere og evt. ta initiativ til sikringstiltak. Hver enkelt tomteeier bør også være klar over at rør og kabler kan ligge delvis på nabotomt i og med at endelig utmålingsforretning ble gjort etter at de var lagt.

'

Vedrørende utvidelse av båtopptrekket

-        Avtale er gjort med entreprenører for tilkjøring og stabling av store steinblokker for å utvide og sikre eksisterende steinmur på vestsiden av båtopptrekket. Opprinnelig var planen at dette arbeidet skulle starte 20. mai, men er utsatt ca. ei uke. Steinblokkene vil bli tippet i enden av eksisterende betongplate. Det blir lagt grus på betongplata for å unngå skader. I og med at vi nå går inn i en periode på året hvor vi ikke har det lave tidevannet som opptrer på våren, vil utvidelsen (støpen) av selve betongplata måtte utsettes til mars/april 2026.

 

Vedrørende muligheter for endring av BYA bestemmelsene

Styret har satt ned følgende arbeidsgruppe bestående av medlemmer i foreningen:

- Geir Inge Havnes utbygger (Solid Boliger)
- Morten Johan Johansen kommunedirektør (Oppdal)
- Per Gunnar Larsen, hytteeier siden 2014; styremedlem (avtr. 2025)
- Gunhild Furu utpekt fra styret (styremedlem 2025 - )
- Anne Grete Svenøy utpekt fra styret (styremedlem 2023 - )

Arbeidsgruppen ledes av Anne Grete Svenøy og rapporterer til styret.
Mandat:

Gjennomgang av reguleringsbestemmelsene

-        Primært med tanke på vurdering av mulighetene for å endre BYA-bestemmelsene slik at det åpnes mulighet for å overskride dagens begrensninger i maks. bebygd areal pr. tomt.

-         Arbeidsgruppen skal spesielt vurdere kost/nytte, det vil si om kostnadene ved å fremme et endringsforslag ovenfor kommunen vil stå i forhold til nytteverdien for hver enkelt eiendom og hyttefeltet som sådan.

-        Arbeidsgruppen legger fram sine vurderinger for styret senest i løpet av september 2025.

 

Arbeidsgruppen har pr. dato hatt ett møte og er nå i ferd med å innhente nødvendige opplysninger som må legges til grunn i det videre arbeidet. Dette handler blant annet om kostnadsbildet ved å fremme endringsforslag, kartlegging av andelsmessig utnyttelsesgrad som er nødvendig for at endringen skal komme til nytte også for tomtene som har minst areal mm.

 

Vedrørende hytteeierforeningens behov for lagringsplass

Lagring av diverse materialer, redskaper, brøytestikker osv, tar periodevis opp mye plass i private naust. Styret vil se an om rammene som er lagt i årsbudsjettet vil gi rom for innkjøp av en lagerkontainer. Styret kommer tilbake med mer informasjon om dette. Planen er i tilfelle å plassere den i det vestre og indre hjørnet av nedre P-plass (avklart med nærmeste nabo).

 

Vedrørende videreutvikling av fellesgoder og sosialt miljø i hyttefeltet

Styret opplever det som nyttig å ha en fortløpende diskusjon om hva som skal være retningsgivende for arbeidet i hytteeierforeningen. Det er noe som heter «at om du ikke vet hvor du skal, så kommer du dit». Det er åpenbare driftsoppgaver som er viktige, aktivitets- og økonomistyring likeså. Samtidig ser vi at mye av arbeidet har et sosialt element i seg. Ørnehaugen skal være for alle behov. Ikke minst skal det være lov å slappe av og nyte alenetid. Det skal likevel legges til rette for at hele potensialet i den perlen vi forvalter kan utnyttes. Som et eksempel ble det under vårdugnaden i år påbegynt et arbeid med å rydde en tydelig sti langs fjæra mot bergene i vest. Dette er et område som kan nytes både enkeltvis og i grupper. Samlingsplassen, badeplattformen og båtopptrekket benyttes også mye av mange.

På sikt vil vi kanskje klare å utforme et motto, en grunninnstilling, for arbeidet vi gjør. Et motto vil i utgangspunktet være noe mer konkret enn en visjon, men visjoner er heller ikke å forakte . En tidligere norsk statsminister beskrev visjoner som ledestjerner som skulle brukes på samme måte som sjøfolk i tidligere tider brukte stjernene. Målet var jo ikke å nå stjernene, men å bruke dem til å holde rett kurs.

 

Styret vil ha sitt neste møte i juli. Før det ses vi forhåpentligvis i fjæra den 21. juni for å feire sommeren og den lyseste tida!

God sommer til alle!

 

Harald Sveum, Anne Grete Svenøy, Rita Fylling, Kjell Bergsbakk, Gunhild Furu og Harald Bergsbakk.         

0
Feed

Skriv en kommentar